Wikia

K3 story nov16

De huidige bezetting; Klaasje, Marthe en Hanne.

K3 is van oorsprong een Belgische meidengroep met een Nederlandstalig pop repertoire en voornamelijk gericht op een jeugdig publiek. De naam van de groep verwijst naar de eerste letters van de voornamen van de oorspronkelijke bezetting; Karen Damen, Kristel Verbeke en Kathleen Aerts.

Kathleen verliet in 2009 de groep en werd opgevolgd door de Nederlandse Josje Huisman die werd gekozen via het programma K2 zoekt K3.

Op 6 november 2015 zijn Karen, Kristel en Josje opgevolgd door Hanne Verbruggen, Marthe De Pillecyn en Klaasje Meijer. Deze opvolging is tot stand gebracht door K3 zoekt K3, een talentenshow op tv uitgezonden door SBS6 en VTM.

K3 werd opgericht door Niels William op 13 november 1998. Het productiebedrijf Studio 100 nam in 2002 de act over. Vanaf het begin in 1998 schrijft Miguel Wiels, samen met Alain Vande Putte en Peter Gillis, de muziek voor de groep.

Geschiedenis

K3 1998 001

Kristel, Karen en Kathleen aan het begin van K3 in 1998.

1997-1999: groepering en Eurovisiesongfestival

Met de intentie om een Vlaamse Spice Girls te vormen, bracht Niels William een aantal zangeressen samen. Na audities bestond de groep, toen nog Mascara, uit Karen Damen, Kristel Verbeke, en Kelly Cobbaut. Toen al werd de groep al grappend regelmatig K3 genoemd omdat hun voornamen alle drie met een K beginnen. Omdat Kelly een musicalstudie wou volgen in Nederland, verliet ze de groep en zou ze vervangen worden door Deborah Ostrega. Zij verliet de groep echter direct nadat ze het contract had getekend. Naar eigen zeggen zag Ostrega het toch niet zitten om in het Nederlands te zingen. William wist Uiteindelijk Kathleen Aerts te vinden als vervanging. Omdat er wederom door toeval een derde K bij kwam, werd er besloten om de groepsnaam te veranderen in K3.

Heyah mama (Optreden Eurosong 1999)

Heyah mama (Optreden Eurosong 1999)

De eerste single, Wat ik wil, werd nadien gelanceerd maar had weinig succes. In 1999 nam K3 deel aan de preselecties voor de Belgische inzending naar het Eurovisiesongfestival met het nummer Heyah mama. Het nummer en de groep werden door Marcel Vanthilt (die later als special guest verscheen in het nummer Dat ding dat je doet) afgekraakt. Hij deed tevens de (sarcastische) suggestie het groepje maar bij Studio 100 onder te brengen, wat later inderdaad zou gebeuren.

Heyah mama werd even later op single uitgebracht en werd de eerste grote hit voor de meidengroep. Het nummer bereikte de tweede plaats en bleef 25 weken in de Ultratop 50 staan.

1999–2002: doorbraak en succes overname door Studio 100

In snel tempo veroverde K3 Vlaanderen en een jaar later ook Nederland. Nummers als Heyah mama, I love you baby, Alle Kleuren, Hippie shake, Blub, ik ben een vis!, Tele-Romeo,Feest en Verliefd. Er kwamen twee show tours genaamd "De wereld van K3 (musical)" en "De grote K3 show de Tele-romeo tour". In 2002 speelden de K3'tjes voor het eerst in een grote musical genaamd Doornroosje. Ze vertolkten de rollen van de drie goede feeën. In 200
46Euh31R 4x

Start van de Tele-romeo show

2 heeft Niels William K3 verkocht aan Studio 100.

2003–2009:

Sinds 2003 presenteert K3 een televisieserie voor kinderen, met de titel De Wereld van K3 wat liep tot 2015. De film K3 en het magische medaillon volgde in 2004 en trok 450.000 bezoekers met als titelsong Superhero. In dat zelfde jaar trad K3 3 keer op in Het sportpaleis. Later in 2005 trad K3 met dezelfde show op in Ahoy. Daar hebben ze maar liefst 12 het concert gespeeld. Op 10 juni 2006 werd er een feest gegeven in Plopsaland ter ere van het tienjarig bestaan van Studio 100. De meiden mochten toen het K3-museum openen. Het museum geeft een overzicht van de carrière van K3. Er waren interviews, kleding en stukken uit de films te zien, waaronder de luchtscooters uit de film K3 en het magische medaillon. Ook de vele gouden en platina platen waren er te zien.

2009-2010: K2 zoekt K3

2010-2014: hernieuwd succes

2015–heden: afscheidstournee en nieuwe bezetting

Bezetting

K3 toveren 2002

Karen, Kathleen en Kristel

K3 LaatsteFotoKKJ

Josje, Kristel en Karen

Huidig

Voormalig

K3-acts in het buitenland

X4 (2002-2005)

X4 was een Zuid-Afrikaanse meidengroep, opgericht door Niels William. De groep X4 bestond uit de 4 meisjes Phia, Lola en de zusjes Elle en Essy, evenals de Vlaamse evenknie is de combinatie blond, rood en donker. De liedjes die zij vertolken zijn eerder uitgebracht door K3, maar zijn vertaald in het Afrikaans en het Engels, met titels als Pêrels/DiamondsOuma Jy Is Tops'/Grandma At The Top en Ouens Is Gek/Boys Are Nuts

De eerste single die X4 uitbracht was Heyah mama. De super hit van K3.

Niels Willaim is na Zuid-afrika verhuisd. Maar toen Niels William terug moest naar België. Heeft iemand anders de groep een poosje geleid, maar dat is niet goed afgelopen. X4 is eind 2005 in stilte ontbonden.

De groep

Wir 3 (2007-2010)

Wir 3 was een Duitse meidengroep die gelijkenissen vertoonde met de Vlaamse meidengroep K3. De groep was eveneens bij het productiehuis Studio 100 ondergebracht.

Het Duitse meidentrio leek qua uiterlijk op hun Vlaamse collega's. De roodharige Lina (2 december 1988) was de Duitse variant van Karen Damen, Linda (22 mei 1987) had net zulke zwarte haren als Kristel Verbeke en Vera (6 juli 1983) leek qua haarkleur op de blonde Kathleen Aerts.

Op 14 maart 2008 kwam het eerste album uit, genaamd Wir 3 . Op 27 maart 2009 kwam het album "Regenbogenbunt" (Alle kleuren)uit.

De meidengroep stopte in 2010.

My3 (2017-2020)

My3 is een muziekband uit Polen, opgericht in oktober 2017 door het productiebureau Tako Media als Poolse versie van K3.

Op YouTube verscheen de eerste videoclip van Mammajé.[1] Studio 100 werkt hiervoor met een externe partner. In tegenstelling tot eerdere buitenlandse versies van K3 publiceert My3 originele nummers in plaats van vertaalde versies van K3. Maar de nummer Mammaje lijkt erg op de titel Mamasé en de videoclip leek erg op de videoclips 10.000 luchtballonen en Alle kleuren (2017).

De groep my3 gaat stoppen in September 2020 begint hun Afscheidsshow.

Externe link